СОФИЙСКИ ДИАЛОЗИ 24: Социалните науки пред предизвикателствата на променящия се свят

Софийски университет „Св. Климент Охридски“, Дом на науките за човека и обществото (София)

Софийски диалози, 24то издание

Социалните науки пред предизвикателствата на променящия се свят
Международна конференция в чест на 80-та годишнина на
проф. д.ф.н. Ивайло Знеполски

С подкрепата на: Фонд Научни изследвания при Философския факултет на Софийския университет „Св. Климент Охридски“
Френски културен институт

София, 10-11 ноември 2020

10 ноември 2020
9.40 – 10.00

Ивайло Знеполски, Жана Дамянова
Встъпителни думи

Първи тематичен кръг: Предизвикателствата пред социалните науки
Водещ: Христо Тодоров

Цялата публикация „СОФИЙСКИ ДИАЛОЗИ 24: Социалните науки пред предизвикателствата на променящия се свят“

Divinatio 45-46, 2018

CONTENTS

Editorial: Ivaylo Znepolski, Structuring of the social in a post-modern world

MAIN TOPIC: Social Construction Mode

I. For a Reflexive Theory of Social Constructivism

  • Cyril Lemieux, Denaturalization of the social world and control by experience: toward a more reflective constructivism
  • Yannick Barthe, How does one become a victim?
  • Edouard Gardellla, Le temps en tant que pratique synchronisante
Цялата публикация „Divinatio 45-46, 2018“

Конструктивисти и натуралисти: диалог от недоразумения

Съставител: Ивайло Знеполски, ДНЧО, София 2018, ISBN: 978-954-9567-35-9

Предлагаме да наричаме конструктивизъм доктрината, според която явленията в света, подлежащи на описание – били те смятани обикновено за социални или за природни, – не съществуват преди и извън работата по тяхното категоризиране. За конструктивиста цветовете и звуците, законите на гравитацията, атомите, различията между човека и другите животни, смъртта, коефицентът на интелигентност, плачещите върби, император Карл V или малките бебешки гърнета са все обекти, продукт на социална конструкция.

По това конструктивизмът е противоположен на натурализма в смисъл на доктрина, според която явленията съществуват преди да бъдат категоризирани и независимо от всяка категоризираща дейност. От тази гледна точка натурализмът се вдъхновява от физикализма и от каузализма. Според натуралиста всички гореспоменати предмети (от цветовете и звуците до материалната вещ каквато е малкото бебешко гърне) съществуват независимо дали хората ги припознават, или не, независимо дали те ги конструират, или не като такива. Така например натуралистът твърди, че в Средновековието е ималко микроби, независимо от това, какво са мислели или не са мислели тогавашните хора.

– Сирил Лемийо –
Цялата публикация „Конструктивисти и натуралисти: диалог от недоразумения“

СОФИЙСКИ ДИАЛОЗИ 22: Конструктивизъм и натурализъм в социалните науки и практики

Форум СОФИЙСКИ ДИАЛОЗИ, 22-ро издание

Дом на науките за човека и обществото, Софийски университет «Св. Климент Охридски», École des Hautes Études en Sciences Sociales (Paris)

С подкрепата на: Френски институт в България, Италиански културен институт (София)

Международна конференция под научното ръководство на Ивайло Знеполски

Програма

КОНСТРУКТИВИЗЪМ И НАТУРАЛИЗЪМ В СОЦИАЛНИТЕ НАУКИ И ПРАКТИКИ
Нова конферентна зала на Софийския университет

Цялата публикация „СОФИЙСКИ ДИАЛОЗИ 22: Конструктивизъм и натурализъм в социалните науки и практики“

Историческото сравнение – методи и обекти. Към една сравнителна история на комунизма в Източна Европа

ВЪВЕДЕНИЕ: Ивайло Знеполски, За предизвикателствата пред сравнителните изследвания на комунизма в Източна Европа

I. РЕЖИМИ НА СРАВНИТЕЛНОТО ИСТОРИЧЕСКО ИЗСЛЕДВАНЕ НА ИЗТОЧНОЕВРОПЕЙСКИЯ КОМУНИЗЪМ

Цялата публикация „Историческото сравнение – методи и обекти. Към една сравнителна история на комунизма в Източна Европа“

Divinatio 41, 2015

ARTICLES

  • Gregor Schiemann, The Objectivity of Nihilism
  • Ivan Jurković, Mouvement et connaissance dans la dialectique de Schleiermacher
  • Sacha Carlson, Le langage, l’affectivité et le hors langage
  • Robert Alexander, Ogkorythme et/en Phénoménologie
  • Vladimir Radenkov, Die Selbst-Ständigkeit als eine mitte zwischen dem Bestehenden ich und dem Ekstatischen Sich
  • Babette Babich, Zu einer Ethik der Fürsorge
Цялата публикация „Divinatio 41, 2015“